تابلو برق چیست؟

ما سوالات زیادی در مورد اصول اولیه تابلوهای کنترل الکتریکی داریم، از جمله اینکه تابلو برق چیست و معمولاً از چه دستگاه‌ها و تجهیزاتی استفاده می‌کنیم، دستگاه‌ها چگونه سیم‌کشی می‌شوند، چگونه می‌توان کنترل پنل و کابینت را در محدوده دمایی معمولی نگه داشت و غیره.

برای پاسخ به برخی از این سوالات، تصمیم گرفتیم به یکی از کارگاه های همکارمان برویم و یک ویدیوی کاربردی از بررسی یک تابلوی کنترل برق واقعی بگیریم تا شما ببینید که اجزای اصلی یک کنترل پنل چیست، چگونه سیم کشی می شوند، عملکرد آنها چیست. یک ترموستات و غیره

پنل کنترلی که قصد بررسی آن را داریم برای سیستمی استفاده می شود که فاضلاب را به آب تمیز تبدیل می کند.

نمونه ای از فاضلاب می تواند آبی باشد که از حمام یا توالت خارج می شود. این کنترل پنل سیستمی را کنترل می کند که این فاضلاب را تمیز کرده و به آب آشامیدنی تبدیل می کند. خیلی باحاله، نه؟

اندازه کنترل پنل

پانل کنترلی که در اینجا به بررسی آن می پردازیم یک کنترل پنل 2 در است.

همانطور که ممکن است از مقاله قبلی RealPars در مورد اصول یک کنترل پنل به یاد داشته باشید، اشاره کردیم که کنترل پنل ها را بر اساس تعداد درهایی که دارند نام گذاری می کنیم.

بنابراین بسته به اندازه پنل شما، محفظه های یک در، دو در یا سه درب کنترل پنل دارید. هرچه تجهیزات و وسایل بیشتری داشته باشید، به کابینت کنترل بزرگتری نیاز خواهید داشت.

درب پنل را روشن می کند

در قسمت جلویی پنل چند کلید داریم که به ورودی و خروجی PLC متصل می شوند.

بی صدا Buzzer

اولین کلیدی که روی درب پنل داریم Mute Buzzer است.

این دکمه ای است که شما از آن استفاده می کنید و زمانی که یک زنگ فعال در سیستم وجود دارد فشار می دهید.

هنگامی که یک زنگ هشدار فعال در سیستم وجود دارد، تکنسین، مهندس یا هر کسی که در کف کارخانه مسئول است، این دکمه را فشار می دهد تا زنگ هشدار را تأیید کند و زنگ را بی صدا کند.

به همین دلیل است که ما اغلب به این دکمه تأیید نیز می گوییم.

اما ممکن است بپرسید چرا این کار را انجام می دهیم؟ چرا باید این دکمه را فشار دهیم و با تأیید زنگ هشدار، زنگ را خاموش کنیم؟

خوب، ابتدا، برای بیان موارد واضح، با فشار دادن این دکمه زمانی که یک زنگ فعال وجود دارد، فقط می توانید صدای زنگ را بی صدا کنید.

بی‌صدا کردن زنگ به این معنی است که زنگ هشدار همچنان وجود دارد و همچنان در HMI قابل مشاهده است، اما صدای زنگ هشدار متوقف شده است.

اما چرا باید زنگ را بی صدا کنیم و بی صدا کنیم؟

خب، پاسخ ساده است، زیرا نمی‌خواهید صدای آزاردهنده و بلند زنگ در گوش‌هایتان بیاید، در حالی که برای حل مشکل کار می‌کنید.

بنابراین هنگامی که یک زنگ هشدار فعال در سیستم وجود دارد، و آن صدای بلند دیوانه‌وار را ایجاد می‌کند، مهندس یا تکنسین می‌توانند این دکمه را فشار دهند تا زنگ را بی‌صدا کند و در انجام این کار، تصدیق کنند که از زنگ هشدار نیز آگاه هستند.

بنابراین، دفعه بعد که زنگ هشداری را در HMI مشاهده کردید، اما صدایی شنیده نشد، احتمالاً به این معنی است که کسی قبلاً زنگ هشدار را تأیید کرده است.

تنظیم مجدد ESD و دکمه فشاری اضطراری

بعد، ما ESD Reset را داریم که به زودی وارد آن خواهیم شد.

در زیر این سوئیچ، دکمه بزرگ قرمز خاموش کردن اضطراری یا دکمه فشاری داریم
E-Stop همانطور که اغلب نامیده می شود.

همانطور که از نام آن مشخص است، شما از این سوئیچ برای خاموش کردن کل سیستم در مواقع اضطراری استفاده می کنید و با این کار می توانید از وارد شدن آسیب به سیستم یا افراد اطراف آن جلوگیری کنید.

همانطور که می بینید، اطراف آن محافظی دارد که به آن کفن می گویند. این کار از استفاده ناخواسته دکمه جلوگیری می کند.